دبیرکل سازمان عفو بین الملل در بخشی از این گزارش می گوید: « هیچ توجیهی برای مشارکت در تامین سوخت هواپیماهای نظامی دولتی که مکررا به ارتکاب جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و سایر نقضهای شدید حقوق بشر متهم شده، وجود ندارد.»
این سازمان در گزارش خود می گوید که «دست کم هشت محموله سوخت جت A-۱ بین فوریه ۲۰۲۱ و ۱۷ سپتامبر سال جاری در شهر تیلاوا برای نظامیان ارسال شده اند.»
به گزارش آژانس خبری اروپا ، عفو بین الملل در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد ، دولت نظامی میانمار سوخت ها را برای استفاده جت های جنگی می خواهد و اگر سوخت نداشته باشد نمی تواند اهداف غیرنظامیان را بمباران کند.
این شرکت تنها در ماه گذشته میلادی پس از فشارهای فراوان پذیرفت تا میانمار را ترک کند و سهام خود را به یک شرکت محلی فروخت. با این حال مدیران پوما می گویند که که از زمان تسلط ارتش میانمار هیچ سوختی به نیروی هوایی میانمار نفروخته و توزیع نکرده اند و کنترلهایی را برای جلوگیری از چنین فروشهایی اعمال کرده اند.
عفو بینالملل در گزارش خود از اسناد مهمی پرده برداری کرده است که نشان می دهند که شرکت پوما در ماه های اخیر به نیروهای هوایی و عموما ارتش میانمار مقادیر زیادی سوخت فروخته است.
فعالان عدالت جوی میانمار می گویند از فردای کودتای نظامی و به قدرت رسیدن دوباره نظامیان در فوریه ۲۰۲۱، بارها محل سکونت مخالفان حکومت بمباران شده است.
انیس کالامار، دبیرکل عفو بین الملل می گوید در ماه های اخیر بمباران مناطق مختلف غیرنظامیان زیادی را قربانی کرده است.
شرکت انرژی پوما که در سنگاپور مستقر است متهم شده که «تامین کننده اصلی سوخت جت های نظامی ارتش میانمار در دو سال اخیر بوده است.»
در اولین ماه های پس از کودتا و به زندان انداختن آنگ سان سوچی، تنها در دو حمله به مخالفان و اقلیت های قومی از جمله کاچین ها، ۸۰ نفر در اثر بمباران کشته شده اند. به گفته سازمان عفو بین الملل نظامیان در قدرت، مدارس، روستا و پناهگاه های افراد جنگ زده را در ماه های اخیر بمباران کرده اند.
اکثر شرکتهای دخیل در زنجیره تامین سوخت جت و هواپیماهای نظامی که عفو بینالملل از آنها خواسته تا صادرات را متوقف کنند، تا امروز به درخواست این سازمان حقوق بشری پاسخی نداده و می گویند که «توان کنترل محموله های سوخت مورد استفاده نظامیان و غیرنظامیان را دارند و آن را رعایت می کنند.»
در گزارشی که این سازمان مستقر در لندن افزود ، از تمام پالایشگاه های همسایه میانمار خواسته شده تا زنجیره تامین سوخت را متوقف کنند.
یکی از مهم ترین تامین کنندگان سوخت های فسیلی میانمار شرکت فرانسوی توتال است. این شرکت بارها از سوی سازمان های حقوق بشری متهم به همکاری گسترده با عوامل نظامی حکومت میانمار شده است. البته این شرکت هیچگاه در تامین سوخت های هواپیمایی مشارکت نداشته است.