در واقع، این افزونهها به شما این شانس را میدهند که کاربر را به صفحههای دیگری در وبسایت خود هدایت کنید. بهعنوان مثال، وبسایت «آگهی» از آن استفاده کرده است تا انواع خدماتی را که ارائه میکند، به مخاطبان خود نشان دهد. حال سرویسی که تبلیغات را اجرا میکند مثل گوگل یا مایکروسافت به آن وبسایت رتبه بهتری میدهند چون او هزینه ی بیشتری به ازای هر کلیک میپردازد. این افزونه به شما اجازه میدهد تصویری را به تبلیغ خود اضافه کنید تا بتوانید او را به کلیککردن تشویق کنید. در این روش، شما به ازای هر باری که کاربر روی بنر تبلیغاتیتان کلیک کرد و وارد سایت شما شد، باید به گوگل مبلغ مشخصی پرداخت کنید. استفاده از افزونهها در گوگل ادز رایگان است؛ بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که شما از آنها بهره نبرید.
به عبارت دیگر، افزونههای مرتبط باعث میشوند کاربری آگاه به صفحهٔ فرود شما برسد که برای انجامدادن عملی مشخص آماده است. اسکریپتهای آماده مربوط به بیدینگ مانند: Bid Testing ،Bid to Impression Share و… همچنین درجه حفاظت مربوط به پاپ آپ را میتوانید روی حالت High قرار دهید. نحوه دسترسی به اکانت گوگل ادز هم در ادامه آموزش داده میشود و در صورت وجود سوال، میتوانید آنها را با ما مطرح کنید. افزونهٔ Promotion به شما اجازه میدهد پیشنهادی وسوسهکننده به مخاطبان هدفتان ارائه کنید. شما همچنین میتوانید از آن برای نشاندادن انواع خدماتی که ارائه میکنید، بهره ببرید. به عبارتی، سایر کاربران متوجه میشوند که گزینهٔ پیشنهادی شما برای آنها مناسب نیست و از آن میگذرند. بهعنوان مثال، شما برای درج اطلاعات بیشتر در تبلیغات خود در نیازمندیهای همشهری باید مبلغ بیشتری پرداخت میکردید. شاید تا به حال اسم افزونه تبلیغات در گوگل به گوشتان نخورده باشد؛ ولی شما هنگام جستجو در گوگل بدون شک بارها با آنها روبرو شدهاید. پژوهشی نشان میدهد که ۸۲ درصد از کاربران تلفنهای همراه هوشمند برای یافتن کسبوکارهای اطراف خود از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
از طرفی، کاربری که بهدنبال طراحی سایت شرکتی است، میتواند نیاز خود را از طریق این تبلیغ بدون اتلاف گوگل ادز در ایران وقت برطرف کند. زمانی که یک کمپین تبلیغاتی جدید را در گوگل ادوردز آغاز میکنید، تعیین سرعت مصرف بودجهای که برای هزینه کردن در نظر گرفتهاید و نیز میزان ترافیکی که در ازای آن دریافت میکنید، کاری دشوار است. همان طور که اشاره کردیم، نمیتوان به صورت دقیق مشخص کرد که قیمت تبلیغات گوگل چه میزان است. به لطف انواع روشهای هدفگیری مخاطبان در تبلیغات گوگل، خیالتان راحت خواهد بود که فقط و فقط به ازای مخاطبانی هزینه پرداخت میکنید که کلمات مرتبط با کسب و کار شما را جستجو میکنند یا به عبارتی دیگر، در لحظه به دنبال خدمات یا محصولات شما هستند.
Ads Extensions به اطلاعات اضافهای گفته میشود که میتوانید در تبلیغات خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل به مخاطبتان ارائه کنید. کاهش هزینهٔ هر کلیک به این معنا است که پول کمتری بابت هر کلیکِ کاربر پرداخت میکنید؛ بنابراین تبدیل کاربر برای شما کمتر آب میخورد. از طرفی، شما به کاربری دست پیدا میکنید که به احتمال زیاد در صفحهٔ فرود به مشتری تبدیل میشود؛ زیرا او میداند چه چیزی در انتظارش است. بهعنوان مثال، شاید آدرس کسبوکارتان برای او اهمیت داشته باشد یا بخواهد با شما تلفنی صحبت کند. شما باید با توجه به نوع کسب و کار خود، این موارد را انتخاب کنید. اینجا میتوانید انتخاب کنید که کجا دقیقاً تبلیغ شما ظاهر شود.
به عکس بالا دوباره نگاه کنید تا ببینید فلای تودی چگونه با کمک افزونهٔ Sitelink صفحههای بیشتری را در اختیار مخاطبان خود گذاشته است. به عنوان مثال، فلای تودی با کمک افزونهٔ Promotion مخاطبی را هدف گرفته است که بهدنبال تخفیف است. تا اینجای مقاله، متوجه شدید که افزونهها به شما کمک میکنند تا فضای بیشتری را در صفحهٔ نتایج جستوجو اشغال کنید و رتبهٔ تبلیغ خود را افزایش دهید؛ بنابراین میتوان گفت نرخ کلیک تبلیغتان با افزونههای تبلیغاتی افزایش پیدا میکند. همچنین شما برای دریفات چنین خدماتی می توانید از خدمات مجموعه افراک که به عنوان پارتنر رسمی گوگل در ایران فعالیت دارد استفاده کنید.
این افزونهٔ جدید به شما کمک میکند اطلاعات مشتریان راغلب (لید) خود را در صفحهٔ نتایج جستوجو جمعآوری کنید. افزونهٔ Callout به شما کمک میکند ویژگیهای منحصربهفرد خود را در تبلیغتان برجسته کنید. بهعنوان مثال، ایران چارتر از Callout استفاده کرده است تا ویژگیهای منحصربهفرد خود (تضمین ارزانترین نرخ بلیط، رزرو چارتری بلیط هواپیما و رزرو بلیط هواپیما ارزان) را به مخاطب هدفش نشان دهد. پس اگر شما هم به دنبال فروش موثر هستید حتما باید در برنامه های تبلیغاتی خود به دنبال ریمارکتینگ باشید. دکمهٔ نصب (Install) با استفاده از افزونهٔ App به تبلیغ شما اضافه میشود تا کاربر بتواند از همان صفحهٔ نتایج جستوجو برای نصب اپلیکیشنتان اقدام کند. از طرفی، در گوگل ادز برخلاف تبلیغات سنتی مبلغ اضافهای بابت درج اطلاعات اضافه پرداخت نمیکنید. اگر نمیدانید رتبهٔ آگهی و امتیاز کیفیت چیست، مقالهٔ «متداول ترین اصطلاحات گوگل ادز به زبان ساده» را مطالعه کنید. بررسی این مورد در صورتی که شما از کلمات کلیدی نوع broad و Phrase استفاده می کنید بسیار مهم و تاثیر گذار است. کارشناسان جی ادز میتوانند همه چیز درباره سهم نمایش از دست رفته تبلیغات گوگل را به شما توضیح بدهند. کسبوکارهای ایرانی میتوانند از این افزونه برای ارائهٔ تبلیغی جذاب استفاده کنند؛ ولی آنها نمیتوانند از عنوان فارسی برای این بخش استفاده کنند.
در واقع، داشتن افزونهها به این معنا است که نرخ کلیک تبلیغ بیشتر از تبلیغ معمولی است. هر کدام از این افزونهها به شما اجازه میدهند تا اطلاعات خاصی درباره کسب و کارتان ارائه کنید. به علت تحریمهای گوگل، نمیتوان از ایران یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و میبایست کشور دیگری را انتخاب کنید. این افزونه همچنین به شما اجازه میدهد جزییات بیشتری از محصول مانند رنگ و وزن را با مخاطب در میان بگذارید. 1. ایجاد وبلاگ: در این شیوه شما به آسانی می توانید یک وبلاگ رایگان ایجاد کرده و سایت ((انجام میدم)) را در آن به زبان ساده و مختصر توضیح دهید. ارائهٔ اطلاعات اینچنینی در تبلیغ حیاتی است؛ ولی گوگل ادز به شما اجازه میدهد برای نوشتن هر هدلاین (عنوان تبلیغ) و هر دیسکریپشن (متن تبلیغ) بهترتیب از ۳۰ کاراکتر و ۹۰ کاراکتر استفاده کنید. به عبارت دیگر، شفافیت قیمت باعث میشود که کاربری را جذب کنید که قیمت خدمت یا محصولتان را پذیرفته است.
البته متغیرهای دیگری هم در تعیین رتبه تبلیغ شما تاثیرگذار هستند که در ادامه به آنها میپردازیم. همان طور که از نام این افزونه پیدا است، به شما این امکان را میدهد که آدرس کسبوکارتان را در تبلیغتان برجسته کنید. اگر شما هم وب سایت بدردبخوری در این زمینه می شناسید در بخش نظرات با ما مطرح کنید. استفاده از این افزونهٔ تبلیغاتی برای کسبوکارهای خدماتی بسیار مفید است؛ زیرا مشتری میتواند بدون نیاز به انجامدادن کار اضافهای با شما صحبت کند. این افزونه به کاربر اجازه میدهد موقعیت مکانی کسبوکار را در گوگل مپ پیدا کند؛ ولی متاسفانه استفاده از آن در ایران در حال حاضر امکانپذیر نیست. افزونههای تبلیغاتی نهتنها به شما اجازه میدهند تا اطلاعات مرتبط بیشتری ارائه کنید، بلکه باعث میشوند که نرخ کلیک مورد انتظار هم افزایش پیدا کند. شما میتوانید فرصتهایی را که از دست دادهاید، شناسایی کنید تا برای حل این مشکل چارهای بیابید.
افزونههای مختلفی در گوگل ادز وجود دارند که شما میتوانید از آنها در سطوح مختلف (اکانت، کمپین و اد گروپ) بهره ببرید. این سایت یکی از بهترین سایت های تبلیغاتی رایگان است که تقریباً جدید است. تبلیغات شما زمانی بهترین نتیجه را می دهد که فرد با جستجوی کلمه کلیدی مد نظرش به سایت شما می رسد. شمارهٔ تماستان در گوشیهای موبایل با آیکون تلفن به مخاطبانتان نمایش داده میشود تا آنها ترغیب شوند که با شما تماس بگیرند. برخی از کاربران این تفکر را دارند که اگر از گوگل ادوردز استفاده کنند سایت آنها بهینه می شود و تبلیغات آنها در گوگل نوعی بک لینک سازی است . پس از آن وارد صفحه set up an ad group می شوید که در این قسمت می توانید تنظیمات مربوط به هر ادگروپ را انجام دهید. استفاده از آن برای کسبوکارهایی که موقعیت مکانی آنها نقش زیادی در تصمیمگیری مشتریانشان دارد، بسیار حائز اهمیت است. پیشنهاد میکنم اگر برایتان امکان دارد، در مرحله اول مقداری بودجه را افزایش دهید و در مرحله بعدی، افزایش عضویت برای ایمیل مارکتینگ انجام دهید. به همین خاطر، این افزونه کلیکهای بیشتری برایتان رقم میزند. بنابراین با هدایت کاربر به صفحه موردنظر می توانید درآمدزایی را شروع کنید.
در برخی از جستجوها تنها در بالای صفحه، در برخی صفحات تنها در انتهای نتایج جستجو و در برخی هم قبل و هم بعد از نتایج ارگانیک گوگل نتایج تبلیغاتی نمایش داده میشود. ممکن است مخاطب هدفتان بخواهد قبل از اینکه روی تبلیغتان کلیک کند، اطلاعات بیشتری دربارهٔ شما جمعآوری کند. استفاده از افزونهها برای افزایش بازدهی تبلیغ و جلب توجه مخاطبان ضروری است؛ بنابراین اجازه دهید قبل از بررسی انواع مختلف افزونهها، به مزایا و کاربردهای استفاده از آنها نگاهی بیندازیم. اجازه دهید برای درک اهمیت آنها به تبلیغات سنتی گریزی بزنیم. افزونهها به شما اجازه میدهند تا فضای بیشتری را در صفحهٔ نتایج جستوجو اشغال کنید؛ بنابراین شانس بیشتری برای دیدهشدن خواهید داشت. این افزونه مانند افزونهٔ Sitelink به شما کمک میکند فضای بیشتری را در صفحهٔ نتایج اشغال کنید؛ بنابراین با کمک آن میتوانید بهراحتی توجه مخاطبتان را جلب کنید. گوگل ادز این امکان را فراهم کرده است که شش ویژگی را با کمک آن به تبلیغتان اضافه کنید؛ ولی به یاد داشته باشید که میتوانید تنها از ۲۵ کاراکتر برای نوشتن هر ویژگی بهره ببرید. در بخش بعدی، سعی میکنیم با بررسی گامبهگام اضافهکردن افزونهها به شما کمک کنیم تا از آنها بهره ببرید. این افزونه به شما کمک میکند ویژگیهای محصول یا خدمت خود را در تبلیغتان برجسته کنید.
کاربر میتواند محصول یا خدمتتان را در همان صفحهٔ نتایج جستوجو بررسی کند و تصمیم بگیرد که آن را بخرد؛ ولی متاسفانه استفاده از آن برای کسبوکارهای ایرانی امکانپذیر نیست. آنها میتوانند با استفاده از این افزونه به برندهای مختلفی که در فروشگاه خود ارائه میکنند، اشاره کنند. کسبوکارها میتوانند امکان دانلود اپلیکیشن خود را برای کاربران در صفحهٔ نتایج جستوجو فراهم کنند. متخصصین پشتیبانی مشتریان، به کسبوکارها می آموزند که چگونه گزارشهای عملکردی متنوع تهیه کنند و با بررسی آنها دریابند چه بخشهایی کارآمد و چه بخشهایی ناکارآمد هستند. اغلب افراد امروزه سعی میکنند تا از کسبوکارهایی استفاده کنند که در نزدیکی آنها است؛ زیرا استفاده از خدمات این کسبوکارها باعث میشود تا آنها در زمان و هزینههای خود صرفهجویی کنند. این افزونه شباهت زیادی به Callout دارد؛ ولی با این تفاوت که میتوانید عنوان مشخصی را با کمک آن برای اطلاعات اضافی خود در نظر بگیرید. از طرفی، در بالا مشاهده کردید که با کمک افزونههای تبلیغاتی شانس بیشتری برای تبدیل کاربر دارید. بنابراین سوال اینجاست که چقدر برای تبلیغات گوگل هزینه کنیم؟ استفاده از افزونه تبلیغات در گوگل امتیاز کیفیت تبلیغتان را بهبود میبخشد و به تبع آن رتبهٔ آگهی شما افزایش پیدا میکند.
Lead Form یکی دیگر از افزونههای تبلیغاتی است که مانند Image بهصورت آزمایشی ارائه شده است. با این حال، استفاده از این افزونه هم مانند دو افزونهٔ Price و Location برای کسبوکارهای ایرانی در حال حاضر میسر نیست. با این حال، اگر بر روی «Historical Metrics» در نوار ناوبری کلیک کنید، داده های حجم جستجو برای کلمات کلیدی که وارد کرده اید پیدا خواهید کرد. گوگل ادز شما را قادر میسازد خدمت یا محصول خود را در بالای صفحههای نتایج جستجو در گوگل قرار دهید. شما همچنین میتوانید توضیحات مختصری دربارهٔ هر کدام از صفحههای خود در ۲ خط ارائه کنید تا مخاطب را به کلیککردن روی تبلیغتان نزدیکتر کنید.