سطح دوم، نیاز امنیت درصدد آن است تا محیط کاری حفاظتشده و باثباتی را برای کارکنان ایجاد نماید. سطح سوم، نیاز به تعلق ، شامل پذیرش و درک در روابط میان فردی با خانواده ، دوستان، همکاران و مدیریت میباشد. سطح چهارم، نیاز به احترام، که از احترام به خود و روابط کارا با دیگران ناشی میشود. روابط کارا باهمکاران و مدیریت شامل ویژگیهای شخصی مانند قدردانی، پذیرش و سپاس گذاری میگردد.
منابع انگلیسی
مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی | porseshneshan
مطالعات متعدد نشان داده است که رضایت شغلی از عوامل مهم افزایش بهرهوری، دلسوزی کارکنان نسبت به سازمان، تعلق و دلبستگی آنان به محیط کار، افزایش کمیت و کیفیت کار، برقراری روابط خوب و انسانی در محل کار و بالا بردن روحیه کارکنان است. رضایت شغلی به مجموعه نگرش مثبت و منفی فرد از شغل خود اطلاق میشود، متأثر از عوامل متعددی مانند حقوق و دستمزد، ارتباطات، سیاستها، رویه ها، ابعاد شغلی، نظم کار و ویژگیهای شخصیتی کارکنان میباشد (سیدجوادين، 1381). رابینز رضایت شغلی را متأثر از عوامل فردی از قبیل سن، جنس، وضعیت تأهل، سابقه خدمت و افراد تحت تکفل میداند( استيفن رابينز).. رضایت شغلی بر بسیاری از متغیرهای مثبت سازمانی نظیر افزایش بهره وری، دلسوزی کارکنان نسبت به سازمان، تعلق خاطر و دلبستگی آنان به محیط کار، افزایش کمیت و کیفیت کار، ارتباطات صحیح، بهبود روحیه و علاقه به کار تأثیر دارد (هومن، 1381). رضایت شغلی پایین موجب رفتارهای ضد اجتماعی نظیر تولیدات معیوب، خدمات ضعیف و تولید و پخش شایعه مخرب، غیبت، جابجایی و ترک کار کارکنان میگردد (مهداد، 1381). مرسر هزینههای مصروف در ارتباط با جابجایی کارکنان آمریکایی را از 10 تا 40 هزار دلار به ازای هر فرد برآورد میکند (مرسر، 1999).
یکی از این ابعاد به عامل بهداشت معروف است که در برگیرنده ویژگیهای محیطی شغل و جنبه های بیرونی مثل حقوق، سرپرستی، روابط بین فردی، شرایط و موقعیتهای کاری است. که در واقع عوامل وابسته به وظایف و محتوای شغلی نظیر جنبه هایی مانند اهمیت دادن به پیشرفت، مسؤولیت و رشد را مطرح میکند. رضايت شغلي يكي از شاخصهاي تعيين غيبت و ترك خدمت در افراد سازمان است.بدين معني كه هر ميزان كارمند از شغل خود راضي باشد،احتمال غيبت و استعفاي او كمتر است. در سال 1935، رابرت هاپاك، رضايت شغلي را در ارتباط با عوامل روانشناختي و فيزيولوژيكي و اجتماعي تعريف كرد.يعني جهت رسيدن شاغل به رضايت، لازم است از نظر رواني ،جسماني و اجتماعي ارضا شود.اين تعريف جنبهي تركيبي از عوامل مختلف ارضا كننده دارد.رضايت شغلي مربوط به سه عامل ميشود. رضايت شغلي را مي توان به عنوان تمايلات رواني فرد نسبت به نقشي كه شاغل در شغل خود ايفا ميكند، تعريف كرد.در اين تعريف با توجه به مفهوم نقش كه عبارت است از جنبه كارامدي از انجام يك وظيفه به وسيله فرد، ميتوان گفت بدين وسيله شاغل خود را در سازمان مفيد مييابد، در نتيجه، احساس رضايت به او دست ميدهد.در اين تعريف صرفا بعد رواني مطرح است (ويكتور وروم، 1964).
و برخی دیگر از کار متنفرند و آن را تنها به این دلیل انجام میدهند که مجبور به انجام آن هستند(فروز و همکاران،2010). عبارت است از حدي از احساسات و نگرشهاي مثبت كه افراد نسبت به شغل خود دارند (مقيمي، 1380). کاربران گرامی، در این وبسایت تا حد امکان سعی کردهایم تمام فایلها را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار فایل خود در سحافایل ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم. ترك سازمان ،اعتراض، اقدام منفي و يا وفاداري تا بهبود وضعيت نامساعد،از شيوه هايي هستند كه كاركنان و اعضاي سازمان نارضايتي خود را ابراز مي كنند (رابينز، 2002). گروه پژوهشی مدیریت ایران با چندین سال سابقه فعالیت در زمینه رشته مدیریت با تمامی گرایشها ،به ارائه اطلاعات و خدمات غیرحضوری تحصیلی مرتبط با دانشجویان رشته مدیریت های می پردازد. در صورت هرگونه مشکل در محصولات سایت ، می توانید در زیر هر محصول دیدگاه خود را بنویسید یا از طریق راه های زیر با ما در پیشینه تحقیق رضایت شغلی ارتباط باشید.
- با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی رضایت شغلی و شادی در کار (رشته مدیریت)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
- رضايت شغلي به عنوان احساسات و عواطف ناشي شده از تجربيات كاري كاركنان تعريف شده است (پرايس، 2001).
- سطح چهارم، نیاز به احترام، که از احترام به خود و روابط کارا با دیگران ناشی میشود.
- چستر بارنارد (1950) عقيده دارد که رضايت شغلي باعث تداوم همکاري فرد و سازمان مي گردد.
- در واقع در این زمینه معمولاً این دو «رضایت شغلی» و «نگرش» را به جای یکدیگر به کار میبرند (رابینز، 1943).
ناخشنودی شغلی باعث ایجاد اختلالات جسم و روان نظیر اختلالات شریانی، تب، فشارخون و ضربان قلب بالا یا بروز رفتارهایی چون سیگار کشیدن خواهد شد. حسن جوانمردی ،1382، نقش توسعه منابع انسانی در امنیت شغلی کارکنان، در این تحقیق به بررسی تناسب و ویژگیهای شغل و شاغلین و تاثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان مسکن وشهر سازی استان فارس پرداخته شده است. که برای تحقیق نمونه 100 نفری را با استفاده از پرسشنامه GDS مورد بررسی قرار داده اند. نتایج حاصل از تحقیق به این نکته اشاره دارد که رابطه معنادار و مثبتی بین مهارتهای لازم در شاغلین و رضایت شغلی آنان وجود دارد، یعنی با افزایش مهارتهای لازم و مورد نیاز برای انجام شغل، رضایت شغلی کارکنان نیز افزایش پیدا می کند. به عبارتی دیگر، کمبود مهارتهای لازم مورد نیاز شغل به کاهش رضایت شغلی کارکنان می انجامد. همچنین در این تحقیق در فرضیه فرعی که بین گذرانیدن دوره های آموزشی لازم برای انجام بهتر شغل با رضایت شغلی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد، که در آن با گذرانیدن دوره های لازمو مورد نیاز شغل رضایت شغلی کارکنان افزایش پیدا می کند.