در سیستم ترمز مکانیک با کمل فشاری که پای راننده به پدال ترمز می آورد و کابل واسط ، نیرو به کفشک های ترمز انتقال داده می شود. کفشک در واقع لنت های ترمز می باشد و تنها تفاوت آن این است که با دیسک ایجاد اصطکاک نمی کند بلکه درون یک مخزن کاسه ای قرار دارد و با این سطح اصطکاک لازمه را به وجود می آورد. در ابتدا و در اولین خودروهایی که روی آن ها سیستم ترمز ایجاد شد ، به شکل مستقیم روی شفت ها نصب شد در این حالت سرعت چرخش شفت کنترل می شود به جای آن که سرعت چرخ ها کاهش یابد.
- مهندسان و تولید کنندگان خودرو به این فکر افتادند که از این انرژی جنبشی در خودرو استفاده کرده و آن را ذخیره کنند تا بتوانند به گونه ی دیگری از آن استفاده کنند.
- با وجود ترافیک های شهری و یا عادت های رانندگان این نکته به نظر می آید که میزان زیادی انرژی بدون آن که استفاده شده باشد به محیط وارد شده و هدر می شود.
- هر یک از محفظههای ترمز دارای محدودیت تنظیم حرکت میله فشاری خاص هستند.
- بخش عمده تمرکز این کمپانی در تولید دیسک و لنتهای مرکب با صفحات سرامیکی است که بیشتر برای خودروهای رالی مورد استفاده قرار میگیرد.
- وقتی ماشینی ترمز ناگهانی میکند، احتمال قفل شدن چرخهای آن بالاست.
- در طرز کار ترمز ماشین هوایی به جای روغن از مواد دیگری مثل هوای فشرده استفاده میشود اصولاً این هوا با کمک کمپرسورها به وجود آمده تا نیروی لازم در سیستم ترمز خودرو تولید شود.
اولین سیستم ترمز نصب شده روی خودروها به جای کاهش سرعت چرخها، سرعت دورانی شفت را کنترل می کردند. با این وجود و با پیشرفت های حاصل شده ، تا سال ۱۹۳۰ ترمزها فقط روی چرخهای عقب خودرو نصب میشدند که این مورد باعث عدم پایداری خودروها می شدند. سپس با پیشرفت صنعت خودروسازی سیستم ترمز بر هر چهار چرخ خودرو اعمال و نصب گردید. نظر به افزایش جمعیت شهرها، توسعه مساحت آنها و آمدوشدهای ضروری مردم به طور روزمره در مناطق مختلف شهری و البته بین شهری، خرید و فروش خودرو و کاربرد انواع وسایل نقلیه برای پیمودن این مسافتهای کم و زیاد بسیار شایع است. شرکتهای خودروسازی پرشماری در جایجای جهان، به خصوص کشورهای صنعتی شرق آسیا، اروپای غربی و آمریکای شمالی به عنوان سازنده و فروشنده خودورهای متنوعی در سراسر این مناطق فعالیت داشته و خودروهای تولیدی خود در دستههای مختلف را به تمامی کشورهای دنیا صادر میکنند. همچنین مراکز توزیع و خدمات پس از فروش آنها در کنار شرکتها و خطوط تولیدی خودروهای داخلی در کشورهای مختلفی از جمله ایران نیز خدمات ارائه میکنند.
کالیپر ترمز
نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن وبلاگ کارنامه | توکو لیفتراک
بخش عمده تمرکز این کمپانی در تولید دیسک و لنتهای مرکب با صفحات سرامیکی است که بیشتر برای خودروهای رالی مورد استفاده قرار میگیرد. این سیستم ترمز بیشتر در کشورهای اروپایی مورداستفاده قرار میگیرد. در میان بهترین سیستمهای ترمز دنیا کمپانی Brembo حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این شرکت سالهاست در زمینه تولید دیسکهای ترمز فعالیت میکند و در سالهای اخیر بر روی خودروهای GT خیابانی و خودروهای سنگین باربری تمرکز ویژهای داشته و موفق به ساخت دیسکهای دو تکهای سوراخدار با یک کلاهک آلومینیومی و یک قالب 4 پیستونه شده است. کمپانی اندلس (Endless) سالهاست که در تولید دیسکهای ترمز 6 تکهای فعالیت میکند. این ترمزها از دو صفحه آهنی پرس شده بر رویهم تشکیل میشوند و علاوه بر سختی و استحکام بالا، توانایی زیادی برای کار در هوای گرم و دماهای متفاوت دارد.
دیسک
اکنون که سه تقویت کننده ی نیروی ترمز را شناختید به شرح سایر اجزای سیستم ترمز می پردازیم. یدک مارکت ، فروشگاه اینترنتی تخصصی لوازم یدکی ماشین و قطعات انواع خودروهای ایرانی و خارجی است که دسترسی شما به انواع قطعات، تجهیزات و لوازم یدکی را آسان میکند و کالای مورد نیاز شما را در سریع ترین زمان ممکن در هر کجای ایران که باشید به شما تحویل میدهد. به پشتوانه 14 سال فعالیت مستمر و حرفهای در بازار لوازم یدکی خودرو در ایران، تلاش میکنیم تا تجربه بسیار خوبی از خرید آنلاین لوازم یدکی در YadakMarket.com را برای شما ایجاد کنیم. با سلام در ترمزهاي هيدروليك استاندارد، پدال ترمز به پيستوني متصل است كه در سيلندر اصلي قرار دارد. ترمز بازيافتي، نوعي فرايند جذب مجدد انرژي است كه معمولاً در زمان ترمزگيري عادي، آزاد ميشود.
پمپ ترمز ABS اف ای اس پراید
همچنین استفاده از این نوع ترمزها نیازمند طراحی مهندسی ابتدایی است و نمیتوان هر خودرویی را به این دست ترمزها تجهیز کرد. ترمز ضد قفل یا همان ترمز ABS، یک سیستم جانبی کنترلی بر مجموعه سیستم ترمز یک خودرو است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی و ابتدا از سوی شرکت بوش (Bosch) آلمان توسعه یافت. این عمل دهها بار در ثانیه محقق شده و موجب میشود چرخهای خودرو حتی در لغزندهترین حالت ممکن، قفل نکند. این مهم باعث میشود که به هنگام ترمزگیری نیز خدشهای به فرمانپذیری خودرو وارد نشود. با این وجود مکانیزم و عملکرد آن تقریبا با ترمز کاسهای یکسان است. تفاوت اینجا است که در ترمزهای دیسکی، بخش دوار بهجای کاسه، از نوع دیسک است.