«یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه گفت: سهم هواپیماهای تولید داخل در ناوگان هوایی روسیه باید ۸۱ درصد تا سال ۲۰۳۰ رشد داشته باشد.
طبق برنامه در نظر گرفته شده، خطوط هوایی روسیه باید تا سال ۲۰۳۰ حدود یک هزار هواپیمای جدید تولید داخل دریافت کند.
در پی تصمیم کشورهای غربی، هواپیماهای روسی از پرواز در مقاصدی در اروپا، آمریکا و سایر کشورها منع شده اند.
روسیه برای بومی سازی تولید هواپیما تلاش می کند، اما تنها هواپیمای سوپرجت سوخو در داخل روسیه تولید انبوه می شود و بخش قابل توجهی از اجزای آن از جمله قطعات اصلی موتور وارد می شود.
شرکت های هواپیماسازی خارجی نیز تحویل هواپیماهای جدید به روسیه را متوقف کرده اند و قطعات یدکی برای هواپیماهای خارجی با کمبود روبه رو شده است.
مسکو نیز با تصویب قانونی امکان توقیف صدها جت را در پاسخ به این تحریم ها فراهم کرده است.
به گزارش آژانس خبری اروپا به نقل از خبرگزاری رویترز، صنعت هوانوردی روسیه از زمان اعمال تحریم های غرب بر مسکو به دلیل حمله به اوکراین دچار بحران شده است.
پس از آنکه شرکت های لیزینگ اعلام کردند هواپیماهای روسی را در راستای اجرای تحریم ها توقیف می کنند، شرکت های هواپیمایی روسیه تا حد زیادی پروازهای بین المللی را متوقف کرده اند.